Met 3 akkoorden honderden songs spelen

3 akkoorden

Wanneer je piano wilt gaan leren spelen met akkoorden kun je dat al doen met slechts 3 akkoorden. Als je deze 3 akkoorden kent kun je werkelijk waar zeker honderden songs spelen.

Welke 3 akkoorden je daarvoor moet gaan gebruiken en dus moet leren/weten ga ik je in dit artikel vertellen.

Slechts 3 akkoorden:

Eigenlijk is het niet zo moeilijk, het zijn de 3 Hoofddrieklanken.
Dit zijn de 3 belangrijkste akkoorden die je in iedere toonsoort tegenkomt. Deze 3 akkoorden worden ook altijd het meest gebruikt, veel meer als de andere akkoorden.
Als jij deze 3 akkoorden kent, kun je ook al die honderden songs gaan spelen.

Natuurlijk is dit een basismanier om met akkoorden piano te spelen want er zijn uiteraard nog veel meer akkoorden die je kunt gebruiken en die je song mooier maken. Maar met slechts 3 akkoorden maak je al een mooie start.

De 3 Hoofddrieklanken:

We hebben in de muziek 12 verschillende toonsoorten om in te spelen. De makkelijkste is de toonsoort C. Hiervoor speel je alleen op de witte toetsen en heb je dus geen zwarte toetsen nodig.

Het eerste akkoord van de 3 belangrijkste akkoorden is het akkoord op de C.
Dit noemen we het akkoord op de grondtoon. Omdat we in de toonsoort van C spelen heet de C de grondtoon. De C is ook de eerste toon uit de reeks tonen:

 

C   D   E   F   G   A   B   C

1   2    3   4    5   6    7   1/8

 

We zeggen dan dat het C – akkoord op de eerste trap staat. De eerste trap wordt met een Romeins cijfer aangegeven:  I
Het akkoord op de I is dus het belangrijkste akkoord (de eerste van de 3 hoofddrieklanken).

Het tweede akkoord van de 3 belangrijkste akkoorden  is het akkoord dat op de vijfde trap staat. Dit is de G.
De vijfde trap schrijf je zo:  V

 

C   D   E   F   G   A   B   C

1    2    3   4   5   6    7   1/8

Het derde akkoord van de 3 belangrijkste akkoorden is het akkoord dat op de vierde trap staat. Dit is de F.
De vierde trap schrijf je zo:   IV

 

C   D   E   F   G   A   B   C

1    2    3   4    5    6   7   1/8

 

Zo zijn in de toonsoort van C de 3 belangrijkste akkoorden, ofwel de 3 Hoofddrieklanken:

C  =  I

F  =  IV

G  =  V


Hoe maak je deze 3 akkoorden:

Nu je weet wat de 3 belangrijkste akkoorden in de toonsoort C zijn, wil je natuurlijk ook weten hoe je dan een akkoord maakt. Nu eigenlijk is dat heel gemakkelijk.
Je slaat steeds 1 witte toets over, ofwel een alfabetletter.
Als je een C akkoord wilt maken begin je op de C. Als je een F akkoord wilt maken begin je op de F. Dat is logisch toch?

Je begint dus op de C dan sla je 1 witte toets over (de D) en zo kom je op de E. Nu sla je weer 1 witte toets over (de F) en zo kom je op de G.
Je hebt nu de tonen uit het C akkoord gevonden: C – E – G

 

C   D   E   F   G   A   B   C

C         E         G

Hetzelfde doe je bij het F akkoord.
Je begint op de F, sla 1 witte toets over (de G) en je komt bij de A. Dan sla je weer 1 witte toets over (de B) en je komt bij de C.
Je hebt nu de tonen uit het F akkoord gevonden:  F – A – C

 

C   D   E   F   G   A   B   C

                F         A         C


Tenslotte het G akkoord.

Je begint op de G, sla 1 witte toets over (de A) en je komt bij de B. Dan sla je weer 1 witte toets over (de C) en je komt bij de D.
Je hebt nu de tonen uit het G akkoord gevonden:  G – B – D

 

 C   D   E   F   G   A   B   C   D    E    F enz.

                      G         B         D

 

Met de 3 gevonden akkoorden, de 3 hoofddrieklanken kun je letterlijk honderden songs gaan spelen. Want met deze 3 akkoorden kun je alle noten uit de melodie begeleiden, kijk maar eens naar het schema hieronder.

 

C   D   E   F   G   A   B   C

C         E        G

                 F         A        C

      D             G        B         D

 

Zoals je ziet hebben deze 3 akkoorden alle tonen uit de toonsoort C in zich. Dat is de reden dat je met slechts 3 akkoorden iedere song kunt gaan spelen.

Ik hoop dat je ziet hoe je met slechts 3 akkoorden al die verschillende songs kunt gaan spelen.
Als je de 3 hoofdakkoorden in de toonsoort C kent kun je al volop gaan oefenen.

3 akkoordenMocht je meer willen weten over het pianospelen met akkoorden dan kun je kijken bij de cursus Pianospelen met akkoorden. In deze cursus leer ik je hoe je op een leuke en eenvoudige manier met akkoorden piano kunt gaan spelen.

 

Nu is de beurt aan jou. Kun jij me vertellen welk nummer je als eerste met deze 3 akkoorden zou willen gaan spelen?
Van de song die het meest wordt genoemd ga ik een pianotutorial maken.
Dus noem je favoriete song, je mag er natuurlijk ook 2 of 3 noemen, ik ben benieuwd!

Leave A Response

* Denotes Required Field