• Home
  • |
  • Blog
  • |
  • Met 3 akkoorden honderden songs spelen

september 19, 2016

Met 3 akkoorden honderden songs spelen

Wanneer je piano wilt gaan leren spelen met akkoorden kun je dat al doen met slechts 3 akkoorden. Als je deze 3 akkoorden kent kun je werkelijk waar zeker honderden songs spelen.
Welke akkoorden je daarvoor moet gaan gebruiken en dus moet leren/weten ga ik je in dit artikel vertellen.


Slechts 3 akkoorden:

Eigenlijk is het niet zo moeilijk, het zijn de
3 hoofddrieklanken/hoofdakkoorden.
Dit zijn de 3 belangrijkste akkoorden die je in iedere toonsoort tegenkomt. Deze 3 akkoorden worden ook altijd het meest gebruikt, veel meer als de andere akkoorden.
Als jij deze akkoorden kent, kun je ook al die honderden songs gaan spelen.

Natuurlijk is dit een basismanier om met akkoorden piano te spelen want er zijn uiteraard nog veel meer akkoorden die je kunt gebruiken en die je song mooier maken. Maar met slechts 3 akkoorden maak je al een mooie start.


De 3 Hoofddrieklanken:

We hebben in de muziek 12 verschillende toonsoorten om in te spelen. De makkelijkste is de toonsoort C. Hiervoor speel je alleen op de witte toetsen en heb je dus geen zwarte toetsen nodig.

Het eerste akkoord van de 3 belangrijkste akkoorden is het akkoord op de C.
Dit noemen we het akkoord op de grondtoon. Omdat we in de toonsoort van C spelen heet de C de grondtoon. De C is ook de eerste toon uit de reeks tonen:

C   D   E   F   G   A   B   C

1   2    3   4    5   6    7   1/8

 

We zeggen dan dat het C – akkoord op de eerste trap staat. De eerste trap wordt met een Romeins cijfer aangegeven:  I
Het akkoord op de I is dus het belangrijkste akkoord (de eerste van de 3 hoofddrieklanken).

Het tweede akkoord van de 3 belangrijkste akkoorden  is het akkoord dat op de vijfde trap staat. Dit is de G.
De vijfde trap schrijf je zo:  V

C   D   E   F   G   A   B   C

1    2    3   4   5   6    7   1/8

Het derde akkoord van de 3 belangrijkste akkoorden is het akkoord dat op de vierde trap staat. Dit is de F.
De vierde trap schrijf je zo:   IV

C   D   E   F   G   A   B   C

1    2    3   4    5    6   7   1/8

 

Zo zijn in de toonsoort van C de 3 belangrijkste akkoorden, ofwel de 3 Hoofddrieklanken:

C  =  I
F  =  IV
G  =  V

 

Hoe maak je deze 3 akkoorden:

Nu je weet wat de 3 belangrijkste akkoorden in de toonsoort C zijn, wil je natuurlijk ook weten hoe je dan een akkoord maakt. Nu eigenlijk is dat heel gemakkelijk.
Je slaat steeds 1 witte toets over, ofwel een alfabet letter.
Als je een C akkoord wilt maken begin je op de C. Als je een F akkoord wilt maken begin je op de F. Dat is logisch toch?

Je begint dus op de C dan sla je 1 witte toets over (de D) en zo kom je op de E. Nu sla je weer 1 witte toets over (de F) en zo kom je op de G.
Je hebt nu de tonen uit het C akkoord gevonden: C – E – G

C   D   E   F   G   A   B   C

C         E         G

Hetzelfde doe je bij het F akkoord.
Je begint op de F, sla 1 witte toets over (de G) en je komt bij de A. Dan sla je weer 1 witte toets over (de B) en je komt bij de C.
Je hebt nu de tonen uit het F akkoord gevonden:  F – A – C

C   D   E   F   G   A   B   C

                F         A         C


Tenslotte het G akkoord.

Je begint op de G, sla 1 witte toets over (de A) en je komt bij de B. Dan sla je weer 1 witte toets over (de C) en je komt bij de D.
Je hebt nu de tonen uit het G akkoord gevonden:  G – B – D

C   D   E   F   G   A   B   C   D    E    F enz.

                      G         B         D

 

Met de 3 gevonden akkoorden, de 3 hoofddrieklanken kun je letterlijk honderden songs gaan spelen. Want met deze 3 akkoorden kun je alle noten uit de melodie begeleiden, kijk maar eens naar het schema hieronder.

C   D   E   F   G   A   B   C

C         E        G

                 F         A        C

      D             G        B         D

 

Zoals je ziet hebben deze akkoorden alle tonen uit de toonsoort C in zich. Dat is de reden dat je met slechts 3 akkoorden iedere song kunt gaan spelen.

Ik hoop dat je ziet hoe je met slechts 3 akkoorden al die verschillende songs kunt gaan spelen.
Als je de 3 hoofdakkoorden in de toonsoort C kent kun je al volop gaan oefenen.

Heeft dit artikel je aan het denken gezet en zou jij zelf ook wel willen leren pianospelen met akkoorden?
Schrijf je dan nu meteen in voor de 3 GRATIS lessen uit de Akkoorden Startkit.

=>> Gratis Akkoorden Startkit <<=

Wil jij hieronder laten weten welk nummer jouw favoriete song is?

 

Over de schrijver 

Tanya Tienpont

Tanya is een groot liefhebber van muziek. Graag wil zij met de website LeerPianospelenOnline jou helpen om op een leuke en eenvoudige manier piano te leren spelen.

Laat een reactie achter:


Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op "Ja hoor" of "Liever niet". Meer over de cookies kun je lezen in mijn  Privacyverklaring.

Cookie settings

Hieronder kun je aangeven welke cookies geplaatst mogen worden.  Klik op de  "Save cookie settings" knop om je keuze te bevestigen.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.