Pianospelen met akkoorden

pianospelen met akkoorden

Weet jij wat dat is pianospelen met akkoorden en hoe dat moet?
In dit artikel zal ik je uitleggen wat pianospelen met akkoorden betekent en je vertellen hoe leuk het is om dit zelf te doen.

Als je piano wilt gaan leren spelen met behulp van akkoorden dan is het meestal zo dat je met je rechterhand een melodielijn speelt, al dan niet aangevuld met akkoorden. En dat je met je linkerhand de melodie gaat begeleiden met akkoorden.

 

Pianospelen met akkoorden met een Leadsheet:

Meestal doe je dit vanaf een leadsheet.
De definitie op wikipedia van een leadsheet is als volgt:
Leadsheet is een aanduiding voor een type muzieknotatie waarbij een compositie wordt weergegeven door een melodie, vaak op een enkele notenbalk, met daarboven de akkoordsymbolen.
Deze manier van noteren wordt veelal gebruikt in de jazzmuziek en andere lichte muziekgenres.

 

Op een notenbalk staat dus met muzieknoten een melodie geschreven. Deze melodie ga je dan met je rechterhand op de piano spelen.
Boven de muzieknoten staan de akkoordsymbolen (dit zijn hoofdletters met soms een toevoeging). Deze akkoordsymbolen geven aan met welke akkoorden je met je linkerhand op de piano kunt gaan spelen, om een leuke begeleiding bij de melodie te maken.

pianospelen met akkoorden

Pianospelen met akkoorden met een Fakebook:

Er bestaan speciale muziekboeken waar allemaal van dit soort leadsheets in staan. Dit noem je een Fakebook.
Je kunt deze boeken in allerlei muziekgenres kopen o.a: Klassiek, Disney, Jazz, The Beatles,  en nog veel en veel meer.
Er zit vast wel een genre tussen wat jij ook leuk vindt.
Als je dan weet hoe je de akkoordsymbolen moet lezen en op welke manieren je met de gevonden akkoorden kunt gaan begeleiden, dan beloof ik je uren vol speelplezier.


Pianospelen met akkoorden geeft je zoveel vrijheid. Je zit niet vast aan wat er met noten is opgeschreven, maar je bepaald helemaal zelf wat je met het voorgeschreven akkoord wilt gaan doen.
Speel je het hoger op de piano of juist lager. In een blokakkoord of gebroken of half gebroken, noem maar op.

 

Pianospelen met akkoorden:

Piano akkoorden softwaredoosLeerpianospelenonline heeft de cursus “Pianospelen met akkoorden” gemaakt.
Wanneer jij ook wilt leren pianospelen met behulp van akkoorden dan is dit wellicht jouw cursus.
Ik leer je welke soorten akkoorden er zijn en hoe je makkelijk weet welke noten er in de verschillende akkoorden zitten.
Ik vertel je over de akkoordsymbolen en hoe je die moet lezen en uiteraard ga ik je laten zien en horen hoe je met al die akkoorden op een leuke en eenvoudige manier piano kunt gaan spelen.


Als je interesse hebt in deze cursus, kun je er hier meer over lezen: Pianospelen met akkoorden

 

Starten met pianospelen met akkoorden:


Wanneer je nog twijfelt of pianospelen met akkoorden iets voor jou is, Akk Startkit dvd
kun je ook eerst de 3 gratis lessen volgen.
In de “Akkoorden Startkit” zoals ik deze 3 gratis lessen heb genoemd, ga ik je leren hoe je met slechts 3 akkoorden heel veel leuke muziek op de piano kunt gaan spelen.
Je gaat nog niet van een leadsheet spelen, dat komt in de cursus zelf aan bod, maar je krijgt wel al een indruk wat je allemaal met akkoorden kunt en hoe heerlijk en leuk het is om met akkoorden piano te spelen.

Om je in te schrijven voor deze 3 gratis lessen en om er meer over te lezen ga je naar: de Akkoorden Startkit.

 

Nu ben ik benieuwd: Wist jij dat je met slechts 3 akkoorden vele duizenden songs op de piano kunt spelen”? Met welk nummer zou jij willen beginnen?

2 Comments

  • René

    Reply Reply 12 december 2017

    Mevr.

    De manier van uitleg vind ik zeer goed. Maar met het gebruik van de letters heb ik meer problemen. De plaats van de noten op een piano hebben voor mij geen probleem, zoals bladmuziek met de noten lezen voor mij geen probleem zijn.

    • Tanya Tienpont

      Reply Reply 12 december 2017

      Beste Rene,
      Bedankt voor je reactie en fijn om te lezen dat de uitleg duidelijk is.
      Als ik het goed begrijp is noten lezen geen probleem maar zou je graag willen weten hoe het met de Akkoordsymbolen zit (de letters boven de notenbalk).
      Wat deze akkoordsymbolen precies betekenen, hoe je ze moet lezen en wat je er allemaal mee kunt doen leg ik je precies uit in de cursus Pianospelen met akkoorden.
      Zodra je dit weet en in de vingers hebt is het geweldig leuk om met akkoorden piano te spelen.
      Helaas kan ik je dat nu niet zo als antwoord op je vraag geven daar is echt die hele cursus voor nodig om het allemaal precies goed te begrijpen en toe te passen.
      Ik wens je in ieder geval veel succes met pianospelen en ik hoop dat ik je met de cursus kan gaan helpen.

      Vriendelijke groeten,
      Tanya Tienpont

Leave A Response

* Denotes Required Field