• Home
  • |
  • Blog
  • |
  • Hoe leit dit kindeke hier in de kou

november 28, 2019

Hoe leit dit kindeke hier in de kou

Met de Kerstdagen in het vooruitzicht wil ik je graag een mooi kerstliedje op de piano leren spelen.
Vandaar deze piano tutorial van “Hoe leit dit kindeke” hier in de kou.

In de video hieronder ga ik je het liedje helemaal leren spelen zonder bladmuziek ofwel muzieknoten.
Je kunt straks dus dit kerstliedje zo uit je hoofd gaan spelen (wel eerst even flink oefenen natuurlijk).

Eerst speel ik het liedje in zijn geheel voor en daarna ga ik het je in stukjes aanleren.
Wanneer jij naar deze video gaat kijken met je piano of keyboard in de buurt dan kun je na ieder stukje dat ik voordoe de video stopzetten en meteen zelf gaan spelen/oefenen.

Door ieder stukje vele malen te herhalen blijft het in je geheugen en vingers hangen en kun je het uiteindelijk helemaal goed spelen.
Bovendien is de melodie van “Hoe leit dit kindeke” je vast wel bekend dus hoor je het meteen als je het niet helemaal goed doet.

 

Het liedje staat in een 3-kwarts maat geschreven, wat betekent dat er in iedere maat 3 tellen zitten.
Verder staat het in de toonsoort van G (als je geen idee hebt wat dit betekent dan vergeet je dit lekker, geen probleem).

De volgende akkoorden komen in de song voor:

G   –   G – B – D
D   –   D – Fis – A
C   –   C – E – G
Em –   E – G – B
Am –   A – C – E

 

Het is je waarschijnlijk al opgevallen dat er bij het D – akkoord, het 2e akkoord een Fis staat. Dit betekent dat je een zwarte toets moet spelen op de piano.
Je ziet het straks in de video vanzelf voorbij komen.
Bij de laatste 2 akkoorden zie je de letter m staan. Ik wil je in dit artikel niet uitleggen wat het betekent maar het heeft met een bepaald soort akkoord te maken.

Mocht je geïnteresseerd zijn om meer over de akkoorden te weten te komen dan kun je de Gratis Akkoorden Startkit aanvragen.
Hierin vertel ik je meer over de akkoorden en ook hoe je ze op de piano kunt gebruiken.

Veel plezier met deze video:

 

Over de schrijver 

Tanya Tienpont

Tanya is een groot liefhebber van muziek. Graag wil zij met de website LeerPianospelenOnline jou helpen om op een leuke en eenvoudige manier piano te leren spelen.

Laat een reactie achter:


Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op "Ja hoor" of "Liever niet". Meer over de cookies kun je lezen in mijn  Privacyverklaring.

Cookie settings

Hieronder kun je aangeven welke cookies geplaatst mogen worden.  Klik op de  "Save cookie settings" knop om je keuze te bevestigen.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.