Hele en halve afstanden is ook weer zo’n dingetje in de muziek waarvan ik zeg: “De muziektheorie is niet altijd makkelijk maar wel heel logisch”.
Die uitspraak geldt voor zoveel onderdelen zoals bijvoorbeeld: intervallen, ritmische figuren, de termen majeur en mineur, voortekens en nu ook voor hele en halve afstanden.
Als je benieuwd bent naar hoe het zit met die hele en halve afstanden, lees dan vooral verder.
Hele en halve afstanden vindt je o.a. bij de toonladders:
Toonladders horen ook bij die zaken die niet altijd makkelijk zijn maar wel heel logisch.
Een toonladder is een opeenvolging van 8 tonen.
Bijvoorbeeld de toonladder van C bestaat uit de tonen:
C – D – E – F – G – A – B – C
Deze 8 tonen liggen op een bepaalde afstand van elkaar.
Om zo’n toonladder te kunnen maken gebruiken we hele en halve afstanden.
Om je precies goed uit te kunnen leggen hoe het zit zie je hieronder een pianotoetsenbord.
Je ziet hier de witte en zwarte toetsen en op de witte toetsen staan de namen C D E F G A B C D E F G A B.
De zwarte toetsen zijn zoals je wellicht wel weet verdeeld in groepjes van 2 en 3 toetsen.
En daar tussenin zit de ontknoping van de hele en halve afstanden.
Zie je dat er van de E naar de F geen zwarte toets tussen zit? En dat dat ook zo is tussen de B en de C?
Ook al zou je nog maar net beginnen met pianospelen en nog niet de namen van de pianotoetsen weten, dan kun je toch zien dat er bij de E en F en bij de B en C 2 witte toetsen tegen elkaar liggen.
De afstand van de E naar de F en van de B naar de C dat is een halve afstand.
Handig om te onthouden:
Van iedere willekeurige toets naar de dichts bijzijnde witte of zwarte toets is een halve afstand.
Hele afstanden:
Natuurlijk weet je dat: 1/2 + 1/2 = 1
Anders gezegd: een halve plus een halve is een hele.
Als de afstand van een toets naar de dichts bijzijnde witte of zwarte toets een halve afstand is, dan is de afstand van een toets naar een toets terwijl er een andere toets tussen ligt een hele afstand, correct?
In de afbeelding hieronder zie je duidelijk wat nu precies een halve afstand is.
Van de C naar de zwarte toets die er iets boven ligt dat is een halve afstand.
Van die zwarte toets naar de witte D is ook een halve afstand.
Van de D naar de zwarte toets erboven is een halve afstand.
Van die zwarte toets naar de witte E is ook weer een halve afstand.
En dan tot slot van de witte E naar de witte F is ook een halve afstand.
En zo kun je natuurlijk het hele toetsenbord verder afgaan.
Hele en halve afstanden:
Onder de afbeelding heb ik de afstanden tussen alle witte toetsen gezet.
Steeds als er 2 witte toetsen zijn met een zwarte toets ertussen dan is dat een hele afstand.
Maar liggen 2 witte toetsen naast elkaar en zit er geen zwarte toets tussen, dan is dat een halve afstand.
De halve afstanden vindt je dus tussen de E en F, en tussen de B en C.
Samenvattend:
Halve afstand – 2 willekeurige toetsen naast elkaar
Hele afstand – 2 willekeurige toetsen waar een andere toets tussen ligt.
Heb jij interesse om meer te weten van de muziektheorie?
Vraag dan nu meteen de cursus Muziektheorie aan.